31 maj 2010

Rojalism


Läste nyss Kitty Jutbrings kolumn på Aftonbladet.se där hon skriver om kungahuset, och jag kunde inte hålla med henne mer.
(Läs hela kolumnen här)

Jag har länge tyckt att vi ska sluta med fjanterier som monarki i vårt land. Det känns viktigt för mig att alla människor föds så nära nollställt som möjligt och att alla har möjlighet att välja sin egen väg. Vi har lämnat det samhälle där sotarens son blir sotare och bondens bonde, tack och lov för det. Jag vågar påstå att de flesta håller med mig om att det är skönt att vi inte har det så längre. Men varför har vi då kvar en familj där det är så!? Det är något jag absolut inte kan förstå!!

Föds du av drottningen så är du en offentlig person från första början. Somliga säger att "Ja, men då kan de ju gå ur" Ha ha ha säger jag... hur lätt är det att gå ur något sådär? För det första skulle det bli sån sjuk stor uppståndelse att jag tror att man redan där valt bort det alternativet och hur lätt är det egentligen att "gå ur" en offentlig position? Nåt som man växt upp med, de vet ju inget annat...

Aja åter till Kittys kolumn. Kitty skriver att hon fått veta att:


"...hovet fick 125 miljoner i statliga anslag i år. [...] Mer än hälften av alla dessa pengar redovisas inte offentligt. [...] Över 60 miljoner av de pengar du betalar in i form av skatt går alltså in i verksamhet som du inte har någon som helst insyn i.”


Detta känns ju hur befängt som helst! Kitty skriver vidare om hur hon gått ur kyrkan och nu även vill gå ur kungahuset. I mina öron låter det vettigt, jag tror inte på kyrkan, då kan jag gå ur om jag vill, då ska man väll ha samma rätt när det gäller kungahuset?


"Låt svenska folket bestämma om vi vill stödja Bernadotterna ekonomiskt eller inte. Låt oss andra ”gå ur”. Då kan de personer som tror på rojalismen och tycker att fördelarna väger tyngre än nackdelarna få vara de som betalar, av fri vilja. Samtidigt kommer kungahuset och hovet då tvingas att anpassa sitt leverne efter oss, folket, och samtidigt existera helt i relation till sin popularitet."


Kitty avslutar sin kolumn med:

"För hur gagnas folket av svindyra hobbies, semesterresor, och överdåd? Visst låter det inte bara enkelt, utan även självklart?"

1 kommentar:

Emeliw sa...

Heja heja! Bra skrivet Clara! :)