27 november 2012

Genusleksaker

Att killar skulle leka med dockor och tjejer med bilar, det är något som varit självklart för mig sedan jag föddes. Jag börjar inse att jag kanske borde tacka mina föräldrar för det. Lite konstigt kan jag tycka, ska jag tacka dem för att jag fick leka med det jag ville?

Att leksakskatalogerna ääääntligen börjat spegla verkligheten känns snarare som ett skämt. 2012, seriöst? Jag har så svårt att förstå att det tagit så lång tid innan man slutat tänka så inrutat. Jag är i alla fall riktigt glad över denna utveckling.

Nu skriver dock tidningen Resumé om hur andra länder reagerat på katalogerna och kallat dem både "hjärntvätt" och "manshat" och jag blir ledsen i hela kroppen. Jag har så svårt att förstå mig på denna syn!? För det första är väl ändå de flesta länder lite jämställda... visst finns det länder i vilka kvinnorna i huvudsak (eller enbart) tar hand om barnen... men det börjar väl bli lite fason på det i vissa länder, eller? Varför ska då intealla barn få leka med samma saker? Och från början... varför i hela fridens namn ska inte barn få leka med preciiiiis vad de känner för!? (Ok, inte gasoldunken...) 

Det är sorgligt att leksakerna delades upp i pojk- och flickleksaker redan från början. Fast, glöm nu inte, pojkar får leka med dockor... men då måste de vara mindre, ha svarta eller gröna kläder på sig och ett vapen i handen, då är det givetvis ok. Dockor i större storlek och med mjukt hår, det går fetbort...

Det andra jag reagerar på är att man kallar det manshat... varför är det då inte likväl kvinnohat!? Jag hade kunnat resonera i timmar känns det som, men jag blir bara så trött... och så otroligt otroligt ledsen.

Inga kommentarer: