31 mars 2012

Massberoende

Nu är jag upprörd så nu måste jag skriva av mig!

Earth hour för två timmar sen. Plikttroget släckte jag ner överallt, stängde av datorn och tände ljus, mysigt! Tog fram gitarren! Efter den där timmen känns det alltid sådär konstigt att tända igen, som att man borde fortsätta liksom, likväl satte jag på datorn, vad skulle jag annars hitta på?

Hur beroende är vi egentligen av elektroniken och datorer och sociala medier osv?
Det känns ju fan inte friskt!

Earth hour för mig är att inte använda någon el, men överallt ser jag statusar från folk som, laddat upp batteriet i datorn och sett på film, eller som tvunget måste twittra om att det är mörkt. Det betyder ju alltså att vi förbrukar el, bara att vi skaffar den vid ett annat tillfälle, lite fail där skulle jag säga. I en timme, EN timme, kan vi inte låta bli att delge världen om vad vi gör.

Jag tror att Earth hour är bra av flera orsaker, en som inte rör miljön är för att jag ser det som ett tillfälle för dagens människor att vara i nuet, att inte ha kontakt med allt och alla hela tiden utan bara vara här och nu. Det är även av denna anledning jag förespråkar tågresor, och då menar jag alltså inte tågresor då man statusuppdaterar för varje minut som tåget är sen, eller för den delen om det är i tid, viktigt att meddela!

Alltså, missförstå mig inte, jag uppdaterar hela tiden, om ingenting, som alla andra. Men! Jag tror någonstans att vi behöver fixa fram lite frizoner. Jag borde definitivt skaffa mig några fler, men det är så himla svårt! Jag skyller även ifrån mig på att jag bor ensam! Mina frizoner i dagsläget är Earth hour, min födelsedag, julafton och när jag reser. Det där när jag reser beror väl på att jag inte har någon smartphone och alltså ingen möjlighet, men jag hoppas att jag kan hålla mig ifrån det om jag skaffar en någon gång.

Jag blir bara mer och mer övertygad om att jag inte borde ha en. Vi blir indragna i ett enoooooormt beroende allihop, vi låter oss uppslukas och kan inte hantera det. Jag förundras och beundrar de som kan hålla sig ifrån sociala medier!

Frågan är hur länge detta håller. Jag kan omöjligt tro att det här kommer fungera. Jag tror bestämt att vi måste avskärma oss, vara ifred, tänka efter en stund. I framtiden kommer väl doktorerna ordinera skogspromenader i syfte att inte vara uppkopplade. 

För att det här ska fungera krävs extremt mycket mer diciplin, troligen någon som bestämmer över en med, i alla fall för min del! Dock vill jag tro att jag klarar mig ganska bra då jag är utan smartphone.

Aja, jag kommer fortsätta förespråka den avkopplade nedkopplade stunden!! Ta lite tid för dig själv och dina tankar!

1 kommentar:

RealExams sa...

this site is cool and amazing i love this site your picture is awesome thanks for sharing this post.